nl gb Terug naar de website Wachtwoord vergeten
Wist u dat een aardappel eigen heel gezond is?

De voedingswaarde van een aardappel

Wist u eigenlijk dat een aardappel heel gezond is? Aardappelen hebben een goede eiwitsamenstelling en bevatten per 100 gram minder kilocalorieën dan rijst of pasta. Ook is het verzadigingsgevoel van het eten van 150 gram aardappelen (de gemiddelde dagelijkse hoeveelheid) hoger dan bij rijst en pasta.

Lekker en gezond

Van nature is een gekookte aardappel per portie van 150 gram een bron van vezels, vitamine C en B6. Daarnaast is de aardappel rijk aan kalium. Steeds vaker kiezen consumenten ervoor om aardappelen in de schil te bereiden en te eten. Eigenlijk helemaal niet zo vreemd. Een aardappel met schil is niet alleen lekker, maar bevat ook nog eens twee keer zoveel vezels.

In de tabel hieronder vindt u de voedingsstofgehaltes van witte rijst, spaghetti en aardappelen die op verschillende manieren zijn bereid. Deze gehaltes zijn gebaseerd op een portie van 150 gram.


 

 

Aardappelen
gekookt

 

Aardappelen
gebakken

 

Frites          
bereid

 

Witte rijst   
gekookt

 

Spaghetti   
gekookt

kJ

487,5

 

711

 

1884

 

934,5

 

598,5

Kcal

114

 

169,5

 

450

 

220,5

 

141

g eiwit

3

 

3

 

7,5

 

4,5

 

4,5

g koolhydraten

25,5

 

24

 

57

 

49,5

 

28,5

g vet totaal

0

 

7,5

 

21

 

0

 

1,5

g verz. vetzuur

0

 

3

 

7,5

 

0

 

0

mg cholesterol

0

 

0

 

1,5

 

0

 

0

g vezels

4,5

 

4,5

 

4,5

 

1,5

 

1,5

g water

114

 

109,5

 

55,5

 

94,5

 

115,5

mg natrium

3

 

30

 

60

 

4,5

 

3

mg kalium

661,5

 

624

 

1023

 

25,5

 

28,5

mg calcium

13,5

 

12

 

15

 

21

 

15

mg magnesium

27

 

25,5

 

61,5

 

10,5

 

16,5

mg ijzer

0,9

 

0,9

 

1,5

 

0,6

 

0,6

mcg A (RAE)

0

 

72

 

0

 

0

 

0

mcg D

0

 

0,6

 

-

 

0

 

0

mcg B1

0,135

 

0,12

 

0,21

 

0,03

 

0,045

mcg B2

0,075

 

0,075

 

0,105

 

0

 

0,015

mcg B6

0,375

 

0,36

 

0,9

 

0,045

 

0,03

mcg foliumzuur

13,5

 

16,5

 

21

 

31,5

 

9

mcg B12

0

 

0

 

0

 

0

 

0

mcg C

12

 

12

 

6

 

0

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Nederlandse voedingsmiddelentabel 2009 (43ste druk) van het voedingscentrum.